reklama

Nerušiť, iterujú!

Slovenskí trendseteri (prosím, nemýľte si s plemenom poľovných a spoločenských psov) nezaháľajú ani v rezorte životného prostredia. Pre diaľnicu D1 Turany — Hubová v sezóne jeseň 2012 prišli s novou líniou — "iteratívnym" hodnotením jej vplyvov na územia Natura 2000. No, znie to pokrokovo. (Či skôr poskokovo?) A dobre sa to píše. Len ako to čítať?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

V snahe zistiť to som 20. septembra 2012 poprosil ministra životného prostredia SR Ing. P. Žigu, PhD. e-mailom o odpoveď na dve otázky:

1. Prečo sa vo veci D1 Turany — Hubová ministerstvo jasne nepostaví za vlastné záverečné stanovisko z procesu EIA č. 1832/02-4.3 z 12. novembra 2002 (a za argumenty ekologóv a environmentálnych mimovládok), ale pomáha skôr presadzovať ničivý povrchový variant trasy D1? A to dokonca v situácii, keď už aj naturovské hodnotenie Rotha a kol. (júl 2012) dokumentovalo jeho významne negatívne vplyvy na dotknuté územia Natura 2000?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

2. Umožňuje výklad článku 6.3 Smernice o biotopoch a nadväzujúce metodologické usmernenia skutočne aj tzv. "iteratívne" (alebo "interim") naturovské hodnotenia na viackrát? Zvlášť ak už raz boli konštatované viaceré významne negatívne vplyvy, ktoré prinajmenšom podľa metodiky použitej hodnotiteľom (Roth 2007) nemožno eliminovať, ktoré vyplývajú zo zadania zámeru a vylučujú jeho realizáciu?

Ušiel mesiac a odpoveď nikde. Niežeby som čakal čosi prelomové, ale na pár oblých viet v enviroeurospeaku by ministerským hádam vydalo (v sekcii ochrany prírody a tvorby krajiny skoro určite). Ak nevydalo, vydáva to pre mňa jedno z ďalších svedectiev, že od čias známeho sekčného šéfa RNDr. S. Klauča a riaditeľa Štátnej ochrany prírody SR Ing. J. Mizeráka sa v rezorte a jeho defaultných nastaveniach až tak veľa nezmenilo. Aj vtedy sa otázky na ducha (=opak od "na telo") nechávali bez odpovede, alebo miesto odpovedí prichádzali Peťková, Mika a kol. (2007).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak uvidíme, koľko a akých "iterácií" bude terajší sekčný Mgr. R. Rybanič spolu s Ing. V. Chomovou z Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., JUDr. D. Žilákovou z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a ďalšími dámami a pánmi potrebovať, aby celý proces dotiahli k "spoločensky optimálnemu" riešeniu alebo už k čomu. Samozrejme po linke čisto odbornej, otvorenej, transparentnej, nezaujatej,,, dobre čítam z Vášho PR manuálu, pán minister?

Literatúra

Peťková E., Mika Ľ., Adamec M., Čumová D., Sujová K., Schwarz M., Šeffer J., Janák M., Ripka J. & Pospiechová O. 2007: Hodnotenie významnosti vplyvov navrhovanej diaľnice D1 Turany — Hubová na územia sústavy NATURA 2000. 46 s.+prílohy, ms. [Štúdia; depon. in: Creative, spol. s r. o., Pezinok].

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Roth P. 2007: Metodika hodnocení významnosti vlivů při posuzování podle § 45i zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny ve znění pozdějších předpisů. Věstník Ministerstva životního prostředí XVII/11: 1-23.

Roth P., Volf O., Chvojková E., Hummel J. & Dušek J. 2012: Dálnice D1, úsek Turany — Hubová. Hodnocení vlivů na lokality soustavy Natura 2000. 111 s.+4 prílohy, ms. [Štúdia; depon. in: Národná diaľničná spoločnosť, a. s., Bratislava].

Jano Topercer

Jano Topercer

Bloger 
  • Počet článkov:  301
  •  | 
  • Páči sa:  4x

nezávislý vedec - ekológ Zoznam autorových rubrík:  EkoblógiaQvety kalamityEva-Lucia & Filová ŽofiaZOO PoliticoĽudmila PopulovnaAforizmyPoetreeIraciolMikrozprávkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu