Nerušiť, iterujú!

Autor: Jano Topercer | 24.10.2012 o 6:31 | (upravené 24.10.2012 o 6:57) Karma článku: 8,57 | Prečítané:  977x

Slovenskí trendseteri (prosím, nemýľte si s plemenom poľovných a spoločenských psov) nezaháľajú ani v rezorte životného prostredia. Pre diaľnicu D1 Turany — Hubová v sezóne jeseň 2012 prišli s novou líniou — "iteratívnym" hodnotením jej vplyvov na územia Natura 2000. No, znie to pokrokovo. (Či skôr poskokovo?) A dobre sa to píše. Len ako to čítať?

 

V snahe zistiť to som 20. septembra 2012 poprosil ministra životného prostredia SR Ing. P. Žigu, PhD. e-mailom o odpoveď na dve otázky:

1. Prečo sa vo veci D1 Turany — Hubová ministerstvo jasne nepostaví za vlastné záverečné stanovisko z procesu EIA č. 1832/02-4.3 z 12. novembra 2002 (a za argumenty ekologóv a environmentálnych mimovládok), ale pomáha skôr presadzovať ničivý povrchový variant trasy D1? A to dokonca v situácii, keď už aj naturovské hodnotenie Rotha a kol. (júl 2012) dokumentovalo jeho významne negatívne vplyvy na dotknuté územia Natura 2000?

2. Umožňuje výklad článku 6.3 Smernice o biotopoch a nadväzujúce metodologické usmernenia skutočne aj tzv. "iteratívne" (alebo "interim") naturovské hodnotenia na viackrát? Zvlášť ak už raz boli konštatované viaceré významne negatívne vplyvy, ktoré prinajmenšom podľa metodiky použitej hodnotiteľom (Roth 2007) nemožno eliminovať, ktoré vyplývajú zo zadania zámeru a vylučujú jeho realizáciu?

Ušiel mesiac a odpoveď nikde. Niežeby som čakal čosi prelomové, ale na pár oblých viet v enviroeurospeaku by ministerským hádam vydalo (v sekcii ochrany prírody a tvorby krajiny skoro určite). Ak nevydalo, vydáva to pre mňa jedno z ďalších svedectiev, že od čias známeho sekčného šéfa RNDr. S. Klauča a riaditeľa Štátnej ochrany prírody SR Ing. J. Mizeráka sa v rezorte a jeho defaultných nastaveniach až tak veľa nezmenilo. Aj vtedy sa otázky na ducha (=opak od "na telo") nechávali bez odpovede, alebo miesto odpovedí prichádzali Peťková, Mika a kol. (2007).

Tak uvidíme, koľko a akých "iterácií" bude terajší sekčný Mgr. R. Rybanič spolu s Ing. V. Chomovou z Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., JUDr. D. Žilákovou z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR a ďalšími dámami a pánmi potrebovať, aby celý proces dotiahli k "spoločensky optimálnemu" riešeniu alebo už k čomu. Samozrejme po linke čisto odbornej, otvorenej, transparentnej, nezaujatej,,, dobre čítam z Vášho PR manuálu, pán minister?

 

Literatúra

Peťková E., Mika Ľ., Adamec M., Čumová D., Sujová K., Schwarz M., Šeffer J., Janák M., Ripka J. & Pospiechová O. 2007: Hodnotenie významnosti vplyvov navrhovanej diaľnice D1 Turany — Hubová na územia sústavy NATURA 2000. 46 s.+prílohy, ms. [Štúdia; depon. in: Creative, spol. s r. o., Pezinok].

Roth P. 2007: Metodika hodnocení významnosti vlivů při posuzování podle § 45i zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny ve znění pozdějších předpisů. Věstník Ministerstva životního prostředí XVII/11: 1-23.

Roth P., Volf O., Chvojková E., Hummel J. & Dušek J. 2012: Dálnice D1, úsek Turany — Hubová. Hodnocení vlivů na lokality soustavy Natura 2000. 111 s.+4 prílohy, ms. [Štúdia; depon. in: Národná diaľničná spoločnosť, a. s., Bratislava].

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Anton Zajac: Jediná šanca pre Slovensko je nová slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale v oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu Anton Zajac.

PRIMÁR

Lekári sa môžu mýliť. Päť príbehov o zlej diagnóze

Nikto netúži byť medicínskou záhadou. Ale je jednoduché sa ňou stať.

EKONOMIKA

Nové pravidlá zásadne ovplyvnia ľudí. Dlžníkov aj exekútorov

Sociálna poisťovňa môže siahnuť na účet aj bez exekútora.


Už ste čítali?